Konijnen

Voor een goede gezondheidszorg van uw konijn bent u bij ons aan het juiste adres.

Konijn als huisdier

Konijnen zijn ontzettend leuke en slimme dieren en daarom natuurlijk erg populair als huisdier.

Verwachtingen
Helaas worden konijnen vaak in een opwelling gekocht. Doordat er van te voren niet goed is ingelezen in de behoeftes van een konijn, loopt het helaas vaak uit in een teleurstelling.

Zo worden ze bijvoorbeeld vaak gezien als knuffeldieren, maar niet ieder konijn is daar dol op. En door deze en andere verkeerde verwachtingen, belanden veel konijnen in de opvang. Ook heeft een konijn voldoende ruimte nodig en een maatje om mee samen te wonen. Konijnen zijn namelijk groepsdieren. Daarnaast vraagt de dagelijkse verzorging van een konijn ook tijd.

Denkt u erover na om een konijn aan te schaffen? Lees dan van te voren onderstaand document goed door.

Is mijn konijn ziek?

Een konijn is een prooidier en laat daarom niet zo snel zien dat hij zich ziek voelt.

Ziek konijn
Symptomen die erop wijzen dat uw konijn ziek is, zijn onder andere:

• zich verstoppen
  • op één plek voor langere tijd stil zitten
  • niet of minder willen eten of drinken
  • niet of minder keutelen, plasproblemen
  • vieze ogen en neus
  • schuin houden van de kop
  • slepen met een pootje.

Ziek konijn? Dierenarts bellen!
Als een konijn stopt of minder gaat eten dan is het belangrijk om diezelfde dag nog een afspraak te maken met uw dierenarts. Niet willen eten kan verschillende oorzaken hebben, zoals stress, gebitsproblemen of pijn. Als hier niet direct wat aan gedaan wordt kunnen de darmen van het konijn ook stil komen te liggen en kan het dier hieraan overlijden.

Een ander belangrijk probleem zijn afwijkende keutels. Kleine en harde keutels kan komen door te weinig eten of een naderende verstopping, maar ook te zachte, natte keutels is een probleem. Vaak is verkeerde voeding of gebitsafwijkingen de oorzaak van deze problemen.

Wil een behandeling kans van slagen hebben, dan is dus vooral op tijd actie ondernemen erg belangrijk. Om de drempel van een consult voor deze diertjes iets te verlagen hebben we een speciaal consulttarief voor deze diergroep.

Preventief

Naast dat het dus belangrijk is om op tijd hulp in te schakelen bij problemen, zijn er ook een aantal zaken die u preventief kunt doen om uw konijn gezond en gelukkig te houden. Dit houdt onder andere in om uw konijn op de goede manier te verzorgen en te huisvesten. Maar ook een verantwoorde voeding aan te bieden met voldoende ruwvoer. En eens per jaar naar de dierenarts te gaan voor een gezondheidscontrole en de jaarlijkse vaccinaties.

Wilt u graag meer weten hoe u uw konijn het beste gezond kunt houden? Dan kunt u het onderstaande documenten raadplegen of even contact opnemen met onze praktijk.