Bescherm uw konijn

Vaccinatie konijn

In Nederland zijn er drie dodelijke konijnenziektes waar tegen gevaccineerd kan worden, namelijk Myxomatose, RHD1 en RHD2. Deze drie ziektes zijn zeer besmettelijk en een behandeling slaat niet/nauwelijks aan. Helaas zien we daardoor nog regelmatig ongevaccineerde konijnen sterven door een van deze ziektes, wat dus voorkomen had kunnen worden door één jaarlijkse enting.

Wanneer vaccineren?

In het verleden waren er vaccinaties die om de paar maanden herhaald moesten worden. Tegenwoordig is er een nieuw vaccin op de markt, waardoor uw konijn slechts één keer per jaar een vaccinatie nodig heeft.

Er bestaat een misverstand dat konijnen niet gevaccineerd moeten worden als ze niet buiten komen of niet in contact komen met andere konijnen. Dit is niet waar, omdat bovenstaande ziektes voornamelijk worden overgedragen door stekende insecten (o.a. vlooien, muggen en vliegen). Ook kan het worden overgedragen via besmet materiaal zoals hooi, geplukt gras, bodembedekking en hokken, maar ook via de schoenzolen of vogels.

Is jouw konijn niet of langere tijd niet gevaccineerd, maak dan snel een afspraak. U kunt ervoor kiezen om alleen te komen voor de vaccinatie. Het is uiteraard ook mogelijk om een afspraak in te plannen bij de dierenarts, dan word uw konijn ook volledig nagekeken en eventuele problemen vroegtijdig opgespoord. Zoals bijvoorbeeld problemen met het gebit.

Andere preventieve maatregelen

Andere preventieve maatregelen die u kunt nemen om uw konijn te beschermen zijn:

• Stekende insecten weren door middel van een hor. En uw konijn regelmatig controleren op vlooien.
  • Voer uw konijnen geen gras waar wilde konijnen gelopen hebben.
  • Een ziek konijn die klachten lijkt te hebben die kunnen passen bij myxomatose of RHD, gescheiden houden van andere konijnen. En zorg voor goede hygiëne door uw handen te wassen, andere kleding te dragen en spullen gescheiden houden. En neem uiteraard dan ook zo snel mogelijk contact op met uw dierenarts.

Myxomatose

Het myxomatose virus zorgt voor zwellingen bij de ogen, mond en anus. Ook hebben ze vaak een snotneus waardoor ze moeite hebben met ademen. De konijnen zijn vaak erg sloom en kunnen een longontsteking krijgen waaraan ze bijna altijd overlijden.

Meer informatie over deze ziekte kunt u vinden in het onderstaande document:

RHD (VHD, VHS)

Rabbit Haemorrhagic Disease (RHD) heeft meerdere namen. Het wordt ook wel VHD (Viral Haemorrhagic Disease) of VHS (Viraal Haemorrhagisch Syndroom) genoemd.

Het wordt veroorzaakt door het RHD virus, waarvan er twee varianten bestaan; RHD-1 en de nieuwere variant RHD-2. Beide komen voor in Nederland.

Het virus veroorzaakt een infectie in de lever waardoor er vervolgens inwendige bloedingen in vooral de longen, lever en darmen kunnen ontstaan.

Vaak laat het konijn geen symptomen zien en vind u het konijn plotseling dood. Het kan ook zijn dat het dier stopt met eten, diarree of koorts krijgt of benauwd is. Vaak overlijden ze snel daarna, soms krijgen ze dan een epileptische aanval of een bloedneus.

Er bestaat ook nog de subacute of chronische vorm, na twee weken overlijdt het konijn dan aan leverfalen. Dit zien we vaker als het konijn besmet is met het RHD-2 virus.

Meer informatie over deze ziekte kunt u vinden in het onderstaande document: