Goed zicht is van levensbelang

Oogproblemen bij paarden

Paarden zijn van nature vluchtdieren en goed zicht is dus voor hen van levensbelang. Oogproblemen bij een paard moeten daarom direct goed in de gaten worden gehouden.

Wat kan ik zelf zien?
Problemen aan het oog van je paard kunnen de volgend klachten geven:

Het dichthouden van of knijpen met het oog, zwelling rondom het oog en van de oogleden, beschadigde of rode oogleden, tranen of andere uitvloeiing, het hoornvlies is niet mooi helder maar wittig/blauwig. Daarnaast kan pijn of slecht zicht maken dat het paard schuw is aan die kant van het hoofd of snel schrikt.

Wat moet ik doen?
Bij problemen met het oog is het altijd aan te raden om op korte termijn een paardenarts ernaar te laten kijken. Vooral als je echt afwijkingen aan het oog zelf ziet of niet kunt zien (omdat het paard het oog dicht houdt) kun je het beste direct een afspraak maken.

Ogen zijn kwetsbaar en vaak kan te laat of onjuist handelen leiden tot (gedeeltelijk) zichtverlies.

Wat is uveitis of maanblindheid?

Equine reccurent uveitis is een steeds terugkomende ontsteking van de structuren aan de binnenkant van het oog. We noemen het ook wel maanblindheid en het is de nummer 1 oorzaak van zichtverlies bij paarden. De aandoening treedt aanvalsgewijs op waarbij het paard, meestal aan 1 oog, zeer pijnlijk is. Door direct therapie op te starten wordt geprobeerd de schade van de aanval zo beperkt mogelijk te houden.

Tijdens een aankoopkeuring controleren onze paardenartsen altijd de ogen van het paard om te kijken of we aanwijzingen kunnen zien van eerdere aanvallen van uveitis. Als deze er zijn, is dit vaak een rede voor een negatief aankoopadvies.