Huidproblemen bij het paard

Hieronder bespreken we drie veel voorkomende huidproblemen bij het paard. Heeft uw paard last van een huidprobleem? Maak dan een afspraak bij een van onze kundige paardenartsen.

Mok is één van de meest voorkomende huidproblemen bij paarden. We noemen een ontstoken huid in de kootholte van het paard mok. Dit kan veroorzaakt worden door verschillende problemen.

Verschijnselen
Wat we vaak zien is een pijnlijke rode huid met korstjes en schilfers. In ernstige gevallen bloed de huid en kan het paard er kreupel van zijn. Mok zien we veel bij paarden met veel behang zoals Friezen en tinkers. Ook komt het vaker voor bij witte voetjes (minder pigment).

Oorzaak
Mok begint vaak met oppervlakkige beschadiging van de huid, bijvoorbeeld omdat de huid veel nat is (door afspuiten, regen of nat gras) of beschadigd raakt door harde planten in de wei of zand. Mijten kunnen ook de huid beschadigen en bij sommige paarden beschadigd de huid onder invloed van zonlicht. De huid raakt ontstoken omdat bacteriën en eventueel schimmels nu door de beschadigingen een weg naar binnen vinden.

Behandeling
Behandeling van mok is niet altijd makkelijk: omdat er meerdere oorzaken zijn, zijn er ook meerdere behandelingen. Onze paardenartsen kijken graag met u mee!

Meestal zal de behandeling bestaan uit het wassen van de mok met ontsmettende shampoo en een medicinale zalf. Maar daarnaast kan het nodig zijn om nog meer te doen zoals scheren (bij veel behang) of om het paard te behandelen tegen mijten.

Schimmel is een besmettelijke huidaandoening bij paarden en andere diersoorten. Ook voor ons als mensen is schimmel besmettelijk.

Verschijnselen
Schimmel, ook wel ringworm genoemd, geeft bij het paard vaak ronde haarloze plekken die wat schilferen. Het is vaak niet echt pijnlijk en geeft meestal geen jeukklachten.

Behandeling
Voor paarden met schimmel hebben we speciale schimmelshampoo, ook het is mogelijk paarden te vaccineren tegen schimmel. Bij de behandeling is het heel belangrijk je te realiseren dat schimmel heel erg besmettelijk is en via dekens, dekjes, borstels en direct contact makkelijk over gaat van het ene paard naar het andere. Zorg daarom dat elk paard eigen borstels, dek en deken heeft en behandel deze ook als u het paard wast met schimmelshampoo.

Zoönose
Wees zelf ook bedacht op besmettelijkheid voor uzelf. Was uw handen goed als u het paard aangeraakt heeft en ga bij het ontstaan van plekjes op de huid (vaak rood en rond) naar de huisarts.

Huidtumoren

De meest voorkomende huidtumor van het paard is het sarcoïd.

Wat is een sarcoïd?
Sarcoïden kunnen in ontzettend veel verschillende vormen voorkomen en kunnen bij alle rassen en op alle leeftijden voorkomen. Soms lijken ze erg op wratjes of schimmel. Sarcoïden zijn in principe goedaardige tumoren, in de zin dat ze meestal niet uitzaaien naar belangrijke organen. Wel kunnen ze vervelend zijn omdat ze groeien en in de weg zitten of herhaaldelijk bloeden.

Diagnostiek
Diagnostiek van een sarcoïd is meestal makkelijk, vaak heeft onze paardenarts op het zicht al een idee dat dit om een sarcoïd gaat, we zullen dit bevestigen door er een monster van te nemen en dit te laten onderzoeken.

Behandeling
Qua behandeling zijn er veel opties, soms wachten we af (bijvoorbeeld bij oudere paarden waar de sarcoïd niet groot is en geen ongemak veroorzaakt) maar meestal zal behandeling nodig zijn. Opties hiervoor zijn onder andere verschillende soorten zalven of chirurgisch verwijderen.

Onze paardenartsen bespreken met u graag de mogelijkheden voor uw paard.