Euthanasie paard

Euthanasie is altijd een moeilijk onderwerp. We zijn allemaal dol op onze paarden en om erover na te denken dat ze er op een gegeven moment niet meer zullen zijn, is voor iedereen zwaar.

Oorzaken euthanasie

Er zijn paarden die door ziekte, ongeval of ouderdom overlijden, maar voor veel paarden zal u als eigenaar op een gegeven moment deze keuze moeten maken.

Redenen voor euthanasie kunnen heel acuut zijn, bijvoorbeeld botbreuken, ernstige verwondingen of ernstige koliek. Op zulke momenten hebben we weinig tijd om een beslissing te nemen, vaak is er nog maar één keuze.

Maar vaker gaat het om langzaam ontwikkelende processen, zoals een chronische kreupelheid, ongeneesbare ziekte of ouderdomsproblemen waardoor het paard verminderde kwaliteit van leven heeft.

Paarden zijn heel goed in het verbergen van pijn en zeker als je een paard elke dag ziet is het soms moeilijk om kleine veranderingen op te merken. Uiteindelijk ligt de keuze voor euthanasie van het paard bij de eigenaar. Wij als paardenartsen willen u daar graag bij helpen en adviseren, zodat u deze keuze beter kunt maken.

Als het besluit genomen is

Euthanasie van uw paard kan bij u thuis plaats vinden of bij ons op de praktijk. U mag bij de euthanasie aanwezig zijn, maar dit hoeft niet. U geeft zelf aan waar u zich prettig bij voelt.

Na het overlijden

Na het overlijden van uw paard staat u voor een aantal keuzes.
U kunt kiezen voor de volgende mogelijkheden:

Destructie

U kunt uw dier op laten halen voor destructie (vernietiging).

Cremeren

Na het overlijden kunt u uw paard ook laten cremeren.

Vragen?
Als u hierover vragen heeft, mag u ons altijd bellen of mailen. Wij denken graag met u mee.