CREËER EEN PRETTIGE OMGEVING VOOR UW KAT

PRAKTISCHE TIPS VOOR DE KATTENEIGENAAR

Begrijp de behoeftes en het gedrag van uw kat.

De behoeftes van onze huiskat zijn maar weinig verschillend van die van haar voorouder, Felis lybica, de Afrikaanse wilde kat:

• Katten zijn alleen levende jagers, die een groot deel van de dag besteden aan het rondstruinen in hun leefomgeving op zoek naar prooi. Gezien hun grootte zijn ze zelf echter ook een prooi! En dus moeten ze voortdurend op hun hoede zijn voor in hun ogen dreigende gevaren, waaronder ook nieuwkomers of veranderingen in de omgeving.
  • Katten zijn sterk territoriaal. Ze voelen zich snel bedreigd door veranderingen in hun leefomgeving (lees: Territorium) zowel wat betreft medebewoners als veranderingen in de inrichting. Katten willen volledige controle over hun omgeving hebben.
  • Katten communiceren via geuren, houding en geluid om hun gevoel van onveiligheid te uiten.
  • Katten hebben een enorm sterk reukvermogen en gehoor. Vreemde geluiden of geuren, ook al vallen die soms buiten onze eigen waarneming, kunnen een bron van stress zijn voor de kat.
  • Katten zijn wel degelijk sociale dieren, alleen zijn hun sociale structuren anders dan bij ons. Een kat kan perfect gelukkig zijn alleen, maar kan ook goed in een groep leven. Het beste gaat dat met verwante katten, zoals nestgenoten en bij voorkeur in de vrouwelijke lijn.
    Bedenk echter wel dat katten in groep vaak vooral naast elkaar leven en niet met elkaar. Zelfs als ze schijnbaar hun favoriete ligplekjes en voerbakjes vredig delen.

Begrip en kennis van de fysieke en emotionele behoeftes van uw kat verbetert de gezondheid en levenskwaliteit!
Gedragsproblemen zijn een belangrijke reden om katten weg te doen of zelfs in te laten slapen. Die problemen ontstaan echter meestal doordat niet aan bepaalde basisbehoeftes van de kat wordt voldaan. Veel ongewenst kattengedrag is normaal kattengedrag! Katten moeten hun natuurlijk gedrag kunnen uiten en willen de controle houden over hun omgeving en hun sociale contacten. Als eigenaren hebben we grote invloed op het verbeteren van de gezondheid en het welzijn van onze kat, door haar basisbehoeftes te borgen in haar leefomgeving. Nu kunt u zich afvragen: “Hoe kan mijn kat stress hebben als ik haar liefde, eten en drinken en een dak boven haar hoofd geef?”

Leest u even verder……

Hoe wil de kat dan dat haar omgeving eruit ziet?

De eisen die een kat aan haar omgeving stelt gaan zeer breed! Bovendien willen ze controle hebben over die omgeving. Een kat stelt specifieke eisen aan de fysieke inrichting van de omgeving (zowel binnen als buiten), maar ook aan de sociale inrichting, m.a.w. de mensen en eventuele andere (huis)dieren. Het moeilijke is dat katten vaak alleen maar heel subtiel stress, pijn of ziekte uiten. Dit gedrag is makkelijk over het hoofd te zien.

Als we echter actief in blijven spelen op de behoeftes van onze kat in elke levensfase, dan kunnen we voor een groot deel omgevingsstress voorkomen. De daaruit voortvloeiende gedragsproblemen en zelfs ziektes zullen zo aanzienlijk minder kans krijgen. Kennis van de omgevingsbehoeften van uw kat is dus essentieel voor het garanderen van een zorgeloos en gezond kattenleven.

Belangrijke gedragsproblemen zoals onzindelijkheid, agressie, dingen stuk krabben en meer, kunnen de volgende oorzaken hebben:

• Onvoldoende inspelen op de basisbehoeftes van uw kat.
  • Onvoldoende kennis over hoe een kat omgaat, sociaal gezien, met mensen en andere dieren in hun omgeving.
  • Onderliggende ziekteproblemen. Een aantal ziektes bij de kat staat bovendien onder sterke invloed van stress. Voorbeelden zijn: Vachtproblemen, diarree, niesziekte, blaasontsteking.
    Voor de dierenarts is het vaak een grote uitdaging om die wisselwerking tussen ziekte en stress te duiden.

creeer1

Als kattenpraktijk staan we u graag bij met advies over kattengedrag, zodat we samen kunnen zeggen:
“En ze leefde nog lang en gelukkig!”

creeer6creeer5

creeer4creeer3